دورکاری یا telecommuting چیست؟

دورکاری یا telecommuting چیست؟

ضمن توضیح دورکاری چیست شما را با مفاهیم و ابزارهای کاربردی برای مدیران و کارمندان آشنا ساخته هر آنچه لازم است در مورد تله ورکینگ یا تله کامیوتینگ بدانید را توضیح داده ایم. نگاه کلی و تحقیقی به تله کامیوتینگ از زوایای مختلف، طبق تحلیل ها، نظرسنجی ها و تحلیل های کشورها و شرکت های بزرگ در مورد دورکاری. سرفصل مواردی را که در ادامه مقاله خواهید خواند را در زیر می توانید مشاهده کنید و با کلیک بر روی بخش خاص می توانید تنها از آن قسمت دیدن فرماید.

فهرست مطلب “دورکاری یا telecommuting چیست؟”

  1. دورکاری چیست؟
  2. ویژگی های افراد دورکار چیست؟
  3. نحوه انجام دورکاری چگونه است؟
    1. نحوه انجام دورکاری توسط کارمند
    2. نحوه انجام دورکاری توسط کارفرما
  4. زیرساخت های دورکاری چیست؟
    1. مدیریت ارتباط سازمانی
    2. مدیریت ارتباط لحظه ای
    3. مدیریت و تبادل اطلاعات عمومی
    4. مدیریت و تبادل اطلاعات خصوصی
    5. دسترسی ریموت به اطلاعات
    6. مدیریت تبادل اطلاعات وبیناری
    7. مدیریت بازدهی و کارها
  5. بررسی بهداشت روانی در دورکاری
  6. مزایای دورکاری
  7. معایب دورکاری
  8. مراکز دورکاری چیست؟
  9. تاثیر کرونا در دورکاری

دورکاری چیست ؟

دورکاری به شیوه فعالیت از راه‌ دور گفته می شود که به شما این امکان را می دهد تا کارها را از راه دور انجام دهید. دورکاری یا به اصطلاح انگلیسی WFH مخفف عبارت Work For Home به معنی کار در خانه می باشد. دورکاری یا Teleworking, telecommuting به فارسی تله کامیوتینگ و تله ورکینگ به معنای فعالیت آن کسب و کار از طریق خارج محل کار مانند خانه، کافه، کتابخانه و یا هر محلی غیر از محل کار انجام شود را دورکاری گویند. چند تصور غلط برای دورکاری وجود دارد.

هرکاری دورکاری نیست به چه معنی است؟ برخی از مشاغل امکان تله ورکینگ را ندارند و شغل شان این اجازه را به آنها نمی دهد مانند دندانپزشکان، آرایشگرها، مکانیک ها و تمامی مشاغلی که برای انجام کار حتماً باید حضور فیزیکی داشته باشند.

اما برخی از مشاغل مخصوصاً در حوزه های فروش و بازاریابی، خدمات مشتری، مراقبت های بهداشتی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، آموزش و پرورش این امکان را دارند که بتوانند از راه دور فعالیت‌های خود را انجام دهند. برای مثال یک طراح سایت می توانند کار خود را به صورت دورکاری انجام دهد بدون آن که حضور فیزیکی در محل کار داشته باشد.

اما برخی از فعالیت ها که نیاز به انجام آنها در فضای خارج محل کار است برای مثال تحویل مرسوله های پستی تله کامیوتینگ نمی‌گویند یا برخی از کسب و کارها نیازمند فعالیت در خارج شرکت هستند مانند سرکشی به خط تولید و غیره حضور آنها را در محل کار محدود می کند به این فعالیت‌ها نیز تله ورکینگ گفته نمی شود و ماموریت به حساب می آید.

دورکاری از طریق فناوری قابل انجام است و اتفاق جدیدی نیست بلکه اولین بار در سال ۱۹۷۰ از طریق جک ام نیلز به جهان معرفی شد. جک ام نیلز اولین کسی بود که به صورت رسمی تحقیق و اندیشه خود را در رابطه با دورکاری مطرح نمود.
اگر شغل شما واجد شرایط دورکاری باشد می توانید با به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعاتی در هرکجا فعالیت‌های مربوط به محل کار خود را انجام دهید.

همانطور که گفته شد مقوله تله ورکینگ بحث جدیدی نیست و سال های پیش مطرح شده است اما به دلیل عدم پیشرفت فناوری در آن سال ها نتوانست رشد محسوسی داشته باشد اتفاقات امروز جهان توسط همه گیری ویروس کرونا باعث شد برای حفظ اکوسیستم کسب و کارها آنها نگاه ویژه‌ای به تله کامیوتینگ داشته باشند. البته امروزه با کمک فناوری و نرم افزارهای مختلف می توان آرزوی جک ام نیلز را کامل و جامع محقق نمود.

دورکاری نه تنها یک تغییر در انجام کارها است بلکه یک تغییر در سبک زندگی می باشد. افرادی که می خواهند کارها را از طریق دورکاری انجام دهند باید این سوال را از خود بپرسند آیا آنها می توانند در این زمینه موفق باشند یا خیر؟ آیا خصوصیات افراد دورو کار را دارند یا باید مهارتهای لازم را فرا گیرند، شاید شما علاقه مند به دورکاری باشید اما توانایی های لازم را نداشته باشید اگر چنین است به شما اطمینان میدهیم بیشتر از صفات افراد دورکار یاد گرفتنی می باشد و شما پس از مطالعه این مقاله می توانید مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک کارمند موفق به صورت دو کار شوید. تا به اینجا سعی کردیم شما را با معنی دوکاری چیست آشنا نمایم اما یک شخص دورکار باید چه ویژگی هایی داشته باشد که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.


ویژگی های افراد دورکار چیست؟

بررسی ویژگی های افراد دورکار توسط تحقیق و تحلیل شرکت های مختلف. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط دانشکده بازرگانی هاروارد نشان می دهد شرکت هایی که به کارمندان خود اجازه دورکاری داده‌اند در مقایسه با شرکت های مشابه که اجازه دورکاری به کارمندان خود ندادند بهره‌وری بالاتری داشتند و توانستند سالانه ۱.۳ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده آمریکا سود برسانند.

تحقیقات نشان می دهد مجاز کردن افراد به تله کامیوتینگ و امکان برقراری ارتباط از راه دور باعث پس انداز بیشتر و افزایش حفظ کارمندان می شود.

طبق تحقیقات دیگری توسط شرکت سیسکو تخمین زده می‌شود ۹۰۰ میلیون نفر و تقریبا یک چهارم نیروی کار جهان را تشکیل می دهند آنها می ‌توانند از طریق دورکاری وظایف خود را انجام دهند اما چطور برخی از این افراد می توانند دور کاری کنند و برخی شکست می خورند؟

افرادی که علاقه مند به تله ورکینگ هستند باید توجه داشته باشند در صورت نداشتن ویژگی های لازم اقدام به دور کاری نکنند زیرا افراد دورکار افرادی کاملا توانمند،خوداتکا و آگاه به مسائل می توانند کاری انجام دهند. زیرا وقتی شما در محل کار حضور ندارید نمی توانید به صورت مکرر به مسئول مربوطه مراجعه نمایید، نمی توانید به صورت مکرر سوالات خود را مطرح نمایید، بنابراین اگر از آن دسته از افراد هستید که وابسته به محل کار خود می باشید کاری گزینه مناسبی برای شما نیست.

افرادی مناسب دورکاری هستند که کمتر نیاز به نظارت مستقیم دارند و خود اولویت ها را برای خود تعریف می‌کند و می توانند مسائل را مدیریت و حل نمایند اگر این خصوصیات را ندارید ادامه مطلب را با دقت بیشتری مطالعه نماید.

یکی از ویژگی های شخص دورکار این است که بتواند بدون درخواست کمک خودش مشکلات خود را برطرف کنند، سعی در حل کردن مسائل داشته باشد پس قدم اول با خود صادق باشید و سعی کنید این روحیه را در خود پرورش دهید و با صداقت از خود بپرسید آیا می‌خواهید توانایی حل مشکلات را در دست گیرید؟

توانایی مدیریت زمان برای موفقیت در تله کامیوتینگ بسیار ضروری است. از آنجا که در تله ورکینگ کسی شما را کنترل می کند و نمی داند چه زمانی کار را برای صرف ناهار ترک کرده اید، چه زمانی را در شبکه های اجتماعی گذرانده اید، برای انجام فعالیت ها لازم است استاد زمان خود باشید. اگر شما کارمندی هستید که در دفتر کار در مدیریت زمان خود مشکل دارید این مشکل در دورکاری افزایش پیدا میکند.

برای دورکاری نیاز از مهارتهای لازم را برای استفاده از نرم افزارهای کاربردی دورکاری یاد بگیرید تا قبل از اینکه بخواهید دور کاری کنید آگاهی لازم از آن را داشته باشید. اگر در این زمینه اطلاعات ندارید می توانید آموزش ها، کتاب ها و نحوه دورکاری را از طریق همکارانی که بسیار سازمان یافته هستند مشاوره بگیرید تا بتوانید مهارت های سازمانی خود را بهبود ببخشید و برای دور کاری یک فرد موفق باشید.

ویژگی های افراد دورکار چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط سیسکو و یک شرکت تحقیقات روانشناختی به نام Pearn Kandola نشان داد موفق ترین افراد در تله ورکینگ افراد برون گرا هستند این تحقیق شاید شما را غافلگیر کند، اما دلیل این امر این است که برونگراها می توانند ارتباط های انسانی را به‌راحتی برقرار کنند اما در افراد درونگرا عکس این است.

افراد دورکار نسبت به جزئیات حساس هستند و دقت بالایی برای فهمیدن موارد مختلف صرف می کنند به همین دلیل اغلب بدون کمک همکاران و بدون نظارت مستقیم می توانند کار ها را انجام دهند.

یکی دیگر از ویژگی های افراد دورکار مستقل بودن آنهاست این سوال را از خود بپرسید وقتی با مشکلی روبه رو می شوید با همکاران خود تماس میگیرید یا سعی می کنید آن مشکل را خودتان حل نمایید. یک شخص دورکار باید به شدت مستقل باشد و توانایی آن را داشته باشد که بدون کمک فوری دیگران بتواند مسائل را حل کند. بنابراین اگر ویژگی های افراد دورکار راندارید سعی کنید آنها را کسب کنید. در ادامه مقاله من شما را بیشتر با دورکاری آشنا خواهم کرد تا در نهایت بتوانید تصمیم درست را بگیرید هم به عنوان کارمند و هم به عنوان کارفرما.


نحوه انجام دورکاری چگونه است؟

برای انجام دورکاری کارمندان به جای سفر به محل کار از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور با همکاران و کارفرمایان خود از طریق زیرساختهای لازم ارتباط برقرار کرده فعالیت های خود را انجام می دهند. در رابطه با زیرساخت های دورکاری به صورت مفصل در ادامه توضیح خواهیم داد اما توجه داشته باشید شخص دورکار می تواند گاهی اوقات برای حضور در جلسات به دفتر کار مراجعه نمایند ما برای این موضوع نیز گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند ما را فارق از حضور کند.

طبق تحلیل جهانی کار بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ ارتباطات تلفنی ۱۵۹ درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ارتباطات تلفنی در ایالات متحده و ۳.۴ دهم درصد از نیروی کار این کشور کارمندانی از راه دور هستند.

همچنین در تحقیق دفتر سرشماری ایالات متحده آمریکا در سال 2019 که نتیجه تحقیق از سال 2005 تا 2018 را منتشر نمود داده ها نشان می دهد که تعداد کارمندانی که به طور منظم از خانه کار می کنند از سال 2005 173٪ رشد داشته و 4.7 میلیون کارمند اکنون حداقل نیمی از زمان کار را خانه سپری می کنند. این آمار حتی افراد خویش فرما را نیز شامل نمی شود.

کار از خانه راحت تر است و قابل کنترل البته مزیتها و معایب تله ورکینگ و همچنین تحلیل وضعیت دو کاری در زمان کرونا به صورت کامل در ادامه بررسی خواهد شد اما به طور کل فناوری این امکان را فراهم ساخته تا ما بتوانیم با استفاده از زیرساخت‌های آن به جای حضور فیزیکی، از طریق دورکاری فعالیت های خود را انجام دهیم.

با مطالعه برخی از مقالات فارسی به این نکته اشتباه رسیدیم که برخی نحوه انجام کار در دورکاری را بر اساس ساعت کار برآورد کرده‌اند اما نظر تمامی منابع های خارجی و افراد متخصص غیر از این است.

به اعتقاد کارشناسان، عملکرد افراد مختلف متفاوت است برخی از افراد وظایف خود را سریعتر و برخی کنتر انجام می دهند. افرا در دورکاری سعی می‌کنند در کوتاه ترین زمان وظایف خود را انجام دهند به دلیل اینکه ساعت انجام کار برای فرد شناور تعریف شده است. برآورد ساعت کار در دورکاری با توجه به خروجی کارها برآورد می شود اینکه چقدر افراد توانستند وظایف خود را انجام دهند. در تله کامیوتینگ بیشتر از ساعت کار نحوه انجام کار مهم است.

برای دورکاری نیاز به یک برنامه استراتژیک است ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه برنامه‌ای را در ذهن دارید. آیا میخواهی تمام وقت دورکاری کنید؟ آیا می خواهید به صورت پاره وقت دور کاری کنید و ساعتی را در محل کار باشید؟ در رابطه با زیرساخت ها و نحوه پیاده سازی تله کامیوتینگ به دلیل طیف گسترده اطلاعات در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت اما در حال حاضر می خواهیم به بهترین روش ها برای برقراری ارتباط موفق اشاره نماییم.

نحوه انجام دورکاری توسط کارمند

یک فضای کار اختصاصی داشته باشید: بهتر است اگر در خانه میخواهی کار کنید در یک قسمت مشخص کارهایتان را انجام دهید برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید اتاق خواب اضافه خود را به یک فضای کاری تبدیل کنیم یا بخشی از اتاق را به فضای کار اختصاص دهید. بهتر است وقتی در حال انجام کاری هستید از تماشای تلویزیون روی صندلی راحتی خودداری کنید. اگر در جلسات ویدیویی زیادی شرکت می کنید بهتر است به پیش زمینه فضای کار خود توجه کنید.

زمان شروع و پایان داشته باشید: برای انجام فعالیت و انعطاف پذیری بالا برای انجام کار در خانه بسیار مهم است زمان خود را مدیریت نمایید اگر می خواهید از یک ساعت مشخص تا یک ساعت مشخص کار انجام دهید مثلاً از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر آن را به قسمت های کوچک تر تبدیل کنید و یا آن ساعت کار در طول روز تقسیم نمایید برای مثال فعالیت مستمر شما در روز ۸ ساعت است آن ۸ ساعت را می توانید در طول روز تقسیم کنید و ساعاتی را به کار اختصاص داده و ساعاتی را استراحت کنید اما حتماً میانگین ساعت خود را در نظر داشته باشید زیرا در برخی مواقع ممکن است ساعت کاری را فراموش کرده و زمان زیادی را به کار اختصاص دهید که در بلند مدت می تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد نماید.

پوشش خود را در نظر بگیرید: اگر در بسیاری از جلسات ویدیویی حضور دارید بهتر است لباس های رسمی بپوشید در این صورت اگر جلسه غیر منتظره رخ دهد احساس سرخوردگی نخواهد کرد و می توانید با اعتماد به نفس و تمرکز کامل به جلسات بپردازیم اما اگر لازم نیست در جلسات ویدیویی حضور داشته باشید می توانید از لباس راحت استفاده نمایید.

به دوستان و خانواده بگویید: در هنگام دورکاری شما به جای محل کار در خانه هستید و ما وظیفه داریم کار خود را انجام دهید به همین دلیل نمی توانیم برای دیدارها و وعده های غذایی غیرمنتظره حاضر شوید. وقتی در خانه کار میکنیم لازم است موارد مهم را با دوستان و خانواده خود در میان بگذاریم تا آنها با شناخت نحوه کار ما بتوانند برخورد مناسبی در خانه داشته باشند.

با مدیر خود ارتباط برقرار کنید: از آنجا که مدیر شما دیگر شما را در میز کار خود نمی بیند به روش‌های دیگر نشان دهید که کار می کنیم و یک کارمند مشغول به کار هستید. از روش های ارائه شده در برقراری ارتباطات می توانید استفاده کرده اطلاعات خود را با مدیر به اشتراک بگذارید.

نحوه انجام دورکاری توسط کارفرما

شرکت ها با توجه به نیازهای خود ضوابط موجود قوانین و مقرراتی را برای اشخاص دور کار در نظر می گیرند تا بتوانند از ظرفیت آن افراد استفاده کرده و اهداف سازمانی خود را پیش ببرند. بنابراین مدیران و مسئولان منابع انسانی توافق نامه هایی را برای افراد در نظر گرفته برای شروع در یک دوره آزمایشی بتوانند بازدهی آن فردا بررسی نمایند.

ارزیابی عملکرد از راه دور در دوره آزمایشی می‌تواند شامل تعامل منظم از طریق تلفن، اتوماسیون و جلسات ویدیویی انجام شده و پیشرفت و مشکلات مورد بحث قرار گیرد. در این راستا برای تحقق بخشیدن دورکاری نیاز است تجهیزات لازم از جمله سخت افزار و نرم افزار از طریق سازمان یا منابع انسانی تهیه و زیرساخت های لازم جهت انجام تله کامیوتینگ آماده گردد که در بخش های بعد به صورت مفصل در رابطه با تجهیزات مورد نیاز صحبت خواهیم کرد.

یکی از موارد مهم در دوره کاری نیاز است افراد بنا به وظایف تعیین شده در ساعت اداری در دسترس باشند تا بتوان جلسات ویدیویی و تبادل ارتباطات با سایر همکاران در آن ساعات انجام گردد.

کسب و کار ها موظف هستند تجهیزات لازم را مانند کامپیوتر مودم نرم افزار و غیره برای کار از راه دور را فراهم کرده و کارمند نیز معتقد است در صورت نیاز شرکت آن را بازگرداند همچنین تجهیزات لازم صرفاً برای انجام فعالیت‌های شرکت تحویل کارمند داده می شود و کارمند اجازه استفاده اختصاصی برای در اختیار گذاشتن آن به سایر خانواده و اشخاص دیگر را ندارد.

برای تدوین خط مشی های موثر برای کارمندان دورکار، مدیر باید بهترین استراتژی ها را انتخاب نمایید که برخی از آنها شامل موارد زیر می باشد.

  • یک مدیر لازم است اعتماد به نفس کارمندان را افزایش دهد.
  • تله ورکینگ تا حد زیادی برای مدیران نگران کننده است به دلیل حواس پرتی در هنگام انجام کار براین نیاز است که بهره‌وری کارمندان را افزایش دهند.
  • شرکت در جلسات و رویدادهای ویدیویی و صوتی بسیار حائز اهمیت می باشد و روحیه تیمی را در کارمندان افزایش می دهد.
  • استفاده از فناوری های ارتباط از راه دور، نرم افزارها و سخت افزارها باعث دسترسی بیشتر به اعضا و افزایش کار گروهی خواهد شد.

یکی از نکات مهم در انجام دورکاری تهیه زیرساخت های لازم برای آن است. شما بدون استفاده از زیرساخت های لازم نمی توانید بهره وری کارمندان را افزایش دهید همچنین دورکاری برای کارمندان به یک کابوس تبدیل خواهد شد. پس با دقت بیشتری ادامه مقاله را دنبال نماید.


زیرساخت های دورکاری چیست

در این قسمت تمامی زیر ساخت های لازم برای انجام و مدیریت دورکاری ارائه می گردد پس همراه ما باشید. لازمه اولیه برای ارتباط از راه دور دسترسی به اینترنت پر سرعت این برای کار در خانه نیاز دارید یا از طریق اینترنت تلفن همراه سیستم خود را به اینترنت مجهز نمایید و یا از طریق مودم. اطمینان حاصل کنید که تمام فناوری های مورد نیاز برای ارتباط تلفنی و ویدیویی را دارید علاوه بر کامپیوتر ممکن است نیاز به میکروفون و وب کم برای کنفرانس و تماس های ویدیویی احتیاج داشته باشید.

مدیریت ارتباط سازمانی

فناوری های مورد استفاده برای مدیریت دورکاری ممکن است بسته به صنعت متفاوت باشد، با این وجود برخی از نرم افزار ها که جنبه عمومی دارند و برای بسیاری از شرکت ها مفید خواهند بود برای مثال به برخی از آنها اشاره می نماییم.

G Suite یا اتوماسیون گوگل

G suite یک پکیج کامل را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید بخش های پایه شرکت را مدیریت نماید و بین اعضا تعامل ایجاد نماید همچنین G suite در قسمتی شباهت زیادی به مایکروسافت آفیس دارد با آن تفاوت که از طریق G suite می توانید به صورت گروهی اطلاعات را ویرایش در فضای ابری ذخیره سازی نمایید.

ابزار همکاری سازمانی G suite این امکان را به شما می دهد از ابزارها به صورت آنلاین استفاده کرده و نیاز به نصب آنها بر روی سیستم نخواهد بود و با ذخیره سازی اطلاعات بر روی فضای ابری این امکان میسر می گردد که در هر جا بتوانید به آن اطلاعات دسترسی داشته باشید.

از طریق ابزارهای موجود در گوگل می توانید با بقیه در ارتباط باشید، توسط ارتباط صوتی،تصویری و نوشتاری از طریق اتوماسیون گوگل که متشکل از:

جیمیل :  برای ارتباط نوشتاری بین اعصای تیم و همکاران در شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگ آوتس : برای ارتباط صوتی و تصویری بین اعصای تیم و همکاران در شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

کلندر : برای زمانبندی جلسات،کنفرانس ها و تقویم آنلاین پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گوگل درایو : فضای ذخیره سازی ابری شما است که قادر خواهید بود تا ۱۰ گیگ از آن را برای اتوماسیون گوگل استفاده نمایید.

گوگل داکتس : برای ایجاد مدارک و فایل ها استفاده می شود مانند ورد و اکسل در افیس مایکروسافت است.

گوگل فرمز : می توانید فرم های سفارش، درخواست مرخصی و غیره  ایجاد نماید که بسیار کاربردی است.

نرم افزار ارتباط درون سازمانی اسلک

اما شاید لازم باشد برای کسب و کار خود از نرم افزاری استفاده کنید که قابلیت های فوق را در نحوه ارتباطات درون سازمانی به شکلی دیگر به شما ارائه نماید در این صورت ما نرم افزار اپلیکیشن Slack را پیشنهاد می نمایم. Slack مجموعه ای از اتاق های عمومی و خصوصی است که شما می توانید با توجه به نیاز خود برای گفتگوهای خصوصی و عمومی دو نفره و چند نفره.

یکی از قابلیت های اسلک طریقه دسترسی به آن است که از سه طریق وب اپلیکیشن، نسخه دسکتاپ و نسخه موبایل قابل دسترس است. در کنار امکانات گفته شده Slack امکانات دیگری برای انجام پروژه های گروهی در اختیار شما قرار می دهد که می توانید آن را دانلود و از آن استفاده نماید.

مایکروسافت تیمز

مایکروسافت تیمز همانطور که از اسمش مشخص است مختص کارهای تیمی و رقیب اصلی اسلک است و به زودی قرار است جای اسکایپ را بگیرد. مایکروسافت تیمز یک اپلیکیشن ارتباط سازمانی برای انواع کسب و کارهای کوچک، سازمان های بزرگ و حتی ارتباط افرادی همچون فریلنسرها با مشتریان یا دانش‌آموزان با معلمان کاربرد دارد.

از امکانات دیگر مایکروسافت تیمز می‌توان به ارتباط ویدیویی،صوتی و متنی همچنین هماهنگی آسان با ابزارهای آفیس و شیرپوینت اشاره کرد.  کاربران می‌توانند بدون هیچ هزینه ای داخل مایکروسافت تیمز سازمان ایجاد کرده و تا ۳۰۰ نفر را به آن دعوت کنند. همچنین نرم افزار های دیگری در این زمینه وجود دارد مانند، HipChat ، Jive ، iApple و Salesforce Chatter.

مدیریت ارتباط لحظه ای

روش های فوق روش های تخصصی در زمینه دورکاری هستند اما اگر امکانات بالا را نیاز ندارید می توانید از ابزارهای ساده و در دسترس تر مانند تلگرام و واتس اپ برای ارتباط تصویری، ویدیویی و انتقال فایل استفاده نماید. برای هر دو این نرم افزار ها نسخه دسکتاپ و موبایل موجود می باشد.

مدیریت و تبادل اطلاعات عمومی

برای ذخیره سازی اطلاعات می توانید از فصاهای ابرای رایگان مانند گوگل درایو و دراپ باکس استفاده نماید که قابلیت سینک شدن با گوشی های هوشمند را نیز دارا می باشند و از روش های مختلف می توانید همه جا به اطلاعات دسترسی داشته باشید. اگر فضای بیشتری لازم دارید می توانید از سرویس های پولی این اپلیکیشن ها استفاده نماید و یا از سرویس های بومی ایرانی مانند ابرینو استفاده نماید.

مدیریت و تبادل اطلاعات خصوصی

در مدیریت و تبادل اطلاعات به صورت خصوصی امنیت بسیار حائز اهمیت است برای ارتباط امن برای تبادل اطلاعات خصوصی می توان ار فناوری APN بهرذه مند شد. APN مخفف عبارت Access Point Name به معنی نقطه دسترسی راه کاری نوین برای ایجاد شبکه داخلی و امن با دسترسی وایرلس و کابلی که سازمان‌ها می‌توانند اجزا متحرک و غیر متمرکز خود را به آسانی در شبکه داخلی سازمان تعریف کرده و به ارتباط و تبادل اطلاعات میان کارکنان، تجهیزات و سرورها در هرنقطه جغرافیایی بپردازند.

در حال حاضر در ایران شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مانند آی اس پی ها سرویس های APN را ارائه می دهند و همچنین برای استفاده از این سیستم از طریق سیم کارت می توانید APN را از اپراتورهای تلفن همراه مانند همراه اول و ایرانسل خریداری نماید. هم اکنون کارمندان وزارت کشور بر روی شبکه امن همراه اول و همچنین کارمندان وزارت بهداشت بر روی شبکه امن ایرانسل قرار دارند.

دسترسی ریموت به اطلاعات

در برخی موارد لازم است به کامپیوتر کارمندان دسترسی داشته باشید و اطلاعات و بخش هایی را به آنها توضیح دهید. برای این موضوع می توانید از نرم افزار های teamviewer , anydesk استفاده نماید. نرم افزار teamviewer یک نرم افزار قوی برای دسترسی ریموت است اما طی چند سال اخیر در ایران کار نمی کند و برای جایگزین می توانید از نرم افزار anydesk استفاده نماید.

مدیریت تبادل اطلاعات وبیناری

رسیدن به اهداف مشترک و حمایت از هم تیمی ها موضوعات مهمی هستند , وبینارها کاربران را به روشی قدرتمند با مخاطبان خود متصل می کنند. اگر شما یک تیم تله ورکینگ را هدایت می کنید باید بیاموزید که چگونه به طور موثر انتظارات شرکت را به اشتراک گذاشته، گزارش ها را دریافت و بررسی نمایید و اعتماد به نفس افرادی را که رو در رو نمی بینید را بالا ببرید اما قبل از ادامه توضیحات ویژگی های وبینار را بررسی نمایم.

ویژگی های وبینار

  1. در ارتباط بودن با افراد و شرکت کنندگان
  2. امکان بحث و گفتگو
  3. ارسال و دریافت اطلاعات
  4. کنفرانس چند جهته
  5. اشتراک صفحه دسکتاپ
  6. گفتگوی متنی
  7. ایجاد نظرسنجی

وبینار همچنین با نام های رویدادهای وب ، پخش وب ، سخنرانی در وب ، رویدادهای مجازی ، سمینارهای آنلاین شناخته می شوند. بازار وبینار به صورت چشمگیری در حال رشد است زیرا باعث صرفه جویی های قابل توجهی در هزینه می شود و همچنین به شرکت کنندگان کمک می کند تا سریع تر یاد بگیرند و موضوعات را درک کند. ببین نارها امکاناتی را در اختیار شرکت کنندگان میذارند که برای آنها بسیار جذاب است و در یادگیری به آنها کمک می کند.

مدیریت افراد شرکت و یا تعداد زیادی از شرکت کنندگان مجازی مستلزم برنامه‌ریزی و هماهنگی است و راه حلهای وبیناری رویکردهای متفاوتی برای مدیریت شرکت کنندگان ارائه می دهد. بنابراین اگر می‌خواهید جلسات آنلاین با کارمندان و یا شرکت کنندگان مجازی داشته باشید ما چندین نرم افزار وبینار را به شما معرفی می نمایم.

livestorm

یکی از نرم افزار های مطرح در زمینه وبینا می باشد. livestorm تمامی امکانات لازم برای برگزاری جلسات آنلاین را فرآهم می نمای و از نرم افزار های مشابه مانند Zapier ، Hubspot ، Salesforce ، Microsoft Dynamics و Google Analytics بسیار بهتر است. از طریق نسخه رایگان این نرم افزار می توان بین چهار تا ده شرکت کننده داشت و از طریق نسخه های پولی این تعداد به صد و دویست و پنجاه شرکت کننده افزایش پیدا می کند. از طریق livestorm  می توانید با افراد گفتگو کنید، نظرسنجی ایجاد نماید و پیام های خودکار ارسال کنید. وبینارهای برگزار شده را می توانید ضبط نماید.

Adobe connect

نرم‌افزار adobe connect یکی از بهترین نرم‌افزارهای موجود است که از آن برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و وبینارها استفاده می‌شود. adobe connect راه‌حل های مناسبی را برای مراکز آموزشی و کاربران فراهم کرده است تا علاوه بر حضور در کلاس‌ها به صورت آنلاین بتوانند جلسات آموزشی را ضبط و در صورت نیاز آموزش‌ها را مرور کنند.

ادوبی کانکت (adobe connect) به‌دلیل اینکه امکان سفارشی‌سازی را به کاربران خود می‌دهد یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های برگزاری جلسات آنلاین است و از سایر پلتفرم‌ها نظیر zoom ،Blue Jeans ،GoToMeeting پیشی گرفته است.

شما می‌توانید به ‌راحتی قسمت‌های مختلف صفحه نمایش خود مانند رنگ‌ها و سایز و حتی موقعیت‌های بخش‌های مختلف مثل بخش گفتگو و web cam را تغییر دهید، قسمت‌های مختلف ادوبی کانکت را در جای دلخواه خود قرار دهید و بخش‌هایی را که نیاز ندارید مخفی کنید و نهایتاً اتاق دلخواه خود را بسازید. در نرم افزار ادوبی کانکت که شرایط یادگیری بصورت آنلاین فراهم می‌شود، کاربران با به اشتراک گذاشتن تجربیات و تعامل و همکاری با یکدیگر سعی می‌کنند به پیشبرد اهداف یکدیگر کمک کنند.

معرفی نرم افزار های رایگان وبینار

به کمک تصویر زیر می توانید نرم افزار های رایگان وبیناری را باهم مقایسه نماید و از امکانات هر یک آگاه شوید. ما به شما 6 نرم افزار که از بهترین نرم افزارهای رایگان وبینار هستند را معرفی نموده ایم.

بررسی نرم افزار های مختلف وبینار

BigBlueButton

BigBlueButton یکی از بهترین نرم افزارهای منبع باز وبینار است. ارائه ابزارهای طراحی برای توسعه دهندگان و هم برای کاربران تمرکز دارد. در Google Code میزبان است و بیش از چهارده مؤلفه متن باز را شامل می شود. این انعطاف پذیری و مقیاس پذیر است که استفاده از آن را آسان کرده.

این ابزار رایگان وبینار برای آموزش عالی ساخته شده است. دانشگاه ها و دانشکده ها را قادر می سازد تا یک تجربه یادگیری با کیفیت بالا را به دانشجویان ارائه دهند همچنین برای شرکت ها نیز بسیار کاربردی و مفید می باشد.

Apache OpenMeetings

Apache OpenMeetings یکی از محبوب ترین نرم افزاری وبینار منبع باز است که در سرور کاربر میزبانی می شود. هیچ محدودیتی برای تعداد حضور کاربران در جلسات وجو ندارد و بستگی به ظرفیت سرور شما دارد و همچنین از توابع API Media Server استفاده می کند. OpenMeetings یک پروژه تولید شده توسط Apache است که نسخه وب پروژه قدیمی در GoogleCode است.

Mikogo

Mikogo یک راه حل نرم افزاری رایگان وبینار است که شما را در انجام جلسه فوق العاده آنلاین یا کنفرانس وب با ویژگی های کامل آن یاری می کند. در حالی که در میز کار خود نشسته اید ، می توانید هر محتوای صفحه یا برنامه ای را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. با حداکثر 10 شرکت کننده می توانید از این فرصت با کیفیت واقعی استفاده کنید.

این راه حل اشتراک گذاری صفحه رایگان برای ساده سازی کنفرانس وب و جلسات آنلاین در نظر گرفته شده است. این طیف گسترده ای از ابزارهای تعاملی را به همراه ویژگی های اختصاصی ارائه می دهد. همزمان 25 نفر می توانند محتوای صفحه را به اشتراک بگذارند. هم میزبان و هم شرکت کنندگان همان صفحه را خواهند دید.

Yugma

در اینجا ارائه دهنده پیشرو راه حل های کنفرانس وب SaaS-Yugma است. هر آنچه شما نیاز دارید در این نرم افزار رایگان وبینار پیدا خواهید کرد. برای مک ، ویندوز و لینوکس شامل جلسات آنلاین و خدمات همکاری وب است. این نرم افزار وبینار منبع باز برای کسب و کار ، اجتماعات آنلاین و آموزش ایده آل است زیرا آسان ، ایمن و با کاربرد متقابل است.

می توانید از این نرم افزار در میزبانی وب ، جلسات آموزشی و نمایش محصول استفاده کنید. شروع با یوگما بسیار آسان و سریع است. فناوری مقیاس پذیر آن باعث می شود میزبانی کنفرانس شرکت کننده 500 نفر به اندازه میزبانی کنفرانس 1 به 1 در دسترس باشد.

MConf

MConf نرم افزار وبینار منبع باز است که توسط BigBlueButton ساخته و کاملاً سفارشی شده است. برای افزایش نرخ حضور آنلاین ، می توانید اسناد را به اشتراک بگذارید ، با سایر اعضای تیم ارتباط برقرار کرده و برنامه ریزی کنید. Mconf-Live ، Mconf-web و Mconf-mobile اجزای M-conf هستند.

Mconf-Live روی سیستم عامل ویندوز نصب می شود. نسخه جدید Mconf-Live – Mconf-Live 0.3 دو ویژگی جدید را معرفی می کند. یکی مانیتور شبکه است و دیگری نوع جدیدی از شرکت کنندگان که کنفرانس را تجسم می کند.

Mconf-web پورتال وب است که در آن افراد می توانند به صورت غیر همزمان و همزمان با یکدیگر همکاری کنند ، برنامه ریزی کنند و در کنفرانس های وب شرکت کنند. Mconf-mobile بعنوان یک برنامه کاربردی بومی اندروید توسط سرویس دهنده تلفن همراه Mconf آغاز شد. این نسخه قدیمی است به عنوان یک برنامه جدید توسعه یافته است که از اندروید و iOS پشتیبانی می کند.

Jitsi

Jitsi یک نرم افزار کنفرانس ویدئویی منبع باز چند پلتفرمی است. یکی از بهترین نرم افزارهای آنلاین رایگان وبینار به حساب می آید. در تمام سیستم عامل ها به همراه مک و لینوکس همواره اجرا می شود. سایت آنها سؤالات متفاوتی را ارائه می دهد که شامل بسیاری از موضوعات ارزشمند است.

اگر کسی در دنیای کنفرانس ویدئویی آنلاین جدید باشد ، بدون شک این مزیت بی نظیر به شما کمک می کند. در برنامه های iOS و Android Jitsi Meet ، این نرم افزار منبع باز وبینار قابلیت های تلفن همراه را ارائه می دهد.

URL های سفارشی شده به شما امکان می دهد فایل ها را انتقال داده و وبینارهای حرفه ای و دعوت های کنفرانس ویدیویی را برای شرکت کنندگان خود ارسال کنید. این انجمن حمایت فعال را در اختیار دارد. ادغام آن شامل Google Hangouts ، Microsoft Outlook و Facebook است.

مدیریت بازدهی و کارها

تا پیش از این نرم افزار ها و راهکارهایی را پیشنهاد کردیم تا مدیران بتوانند از طریق امکانات موجود به بهترین شکل با کارمندان از راه دور ارتباط برقرار بکنند و یا استارتاپ ها بتوانند از طریق نرم‌افزارهای بالا بدون حضور فیزیکی با هم در ارتباط باشند.

حال که ابزارهای عمومی برای پروژه های تیمی راهبرد اهداف مهیا شده است نیاز به مدیریت کارها می باشد.
برای مدیریت کارها در شرکت ها عموماً از تخته وایت برد استفاده می شود مدیران و مسئولان مربوطه اهداف روند کارها را بر روی آن می نویسند و یا هر شخصی که بخواهد پروژه ای را رهبری کند نیاز به نقشه راه دارد.

مشکلی که در ایجاد اسناد کاغذی وجود دارد پویان بودن آن است زیرا در تعریف یک پروژه نیاز است به مرور زمان تغییراتی در آن ایجاد کرد توسط تخته وایت برد این تغییرات جالب به نظر نمی رسد همچنین تخته وایت برد تنها نشان دهنده طرح شماست و نمی توانند تغییرات و یا اعلاناتی در زمان های مشخص به شما ارائه دهد بنابراین نیاز به نرم افزاری داریم تا بتوانیم نقشه راه پروژه خود را بر روی آن قرار داده، بخش های مختلف را پیاده سازی نماییم، وظایف هر بخش را مشخص کرده و ارتباط تیمی با افراد ایجاد کنیم در نهایت بتوانیم کارهای انجام شده را مدیریت و بازدهی آنها را بررسی نماییم. یکی از بهترین نرم افزارهای موجود که نیازهای ما را برآورده میسازد ترلو است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مدیریت بازدهی و کارها با ترلو

نرم افزارهای زیادی برای مدیریت کسب و کار وجود دارد اما می توان گفت ترلو یکی از بهترین آنهاست. کارکرد ترلو مانند موارد گفته شده در بالا می باشد یعنی در ترلو می توانید تخته وایت برد هایی برای هر پروژه تعریف کنید که آنها به صورت پویا همیشه جلوی چشم شما هستند.

یکی از مهمترین عناصر رشد ترلو پذیرش ویروسی آن در سازمانها است. زیرا از طریق نرم افزار ترلو به راحتی می توانید کار ها را گسترش دهید. ترلو از سال ۲۰۱۱ متولد شد و تا کنون یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت بازدهی و کارها می باشد. همچنین برخی از نرم افزارهایی که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کردند شامل Asana ، Workfront ، Smartsheet ، Planview و Microsoft Project هستند. اما به گفته مایکل مایوس پریور تنها رقیب جدی آنها مایکروسافت پروجکت می باشد.

ترلو از سه بخش اساسی تشکیل شده است

برد : برد در واقع همان تخته وایت برد شماست با این تفاوت که دیجیتالی شده است. بستر مدیریت پروژه ها که بیانگر هدف کلی است برد شما میباشد. هر کاربر می تواند برای هر پروژه های متفاوت ایجاد کند و یا اینکه گل پروژه خود را بر روی یک برد مدیریت نماید. ویژگی بارز برد پویا بودن آن است به این معنا که همیشه قابلیت تغییر دارد.

لیست: داخل هر برد لیست های قرار گرفته اند. ایستا همان ستون هایی هستند که می توانید وظایف را در آن طبقه بندی نمایید.

کارت ها: لیست ها از کارت ها تشکیل شدند هر کارت وظایفی است که بر اعضای تیم اختصاص داده شده است و قابلیت جابجایی بین لیست ها برخوردارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ترلو ادغام آن با فضاهای ابری مانند گوگل درایو و اتصال آن با اسلک می باشد. نرم افزار ترلو کاربرد های فوق العاده زیادی دارد حتی برای برگزاری مراسم عروسی نیز از آن استفاده می شود.


بررسی بهداشت روانی در دورکاری

دورکاری یک روند متداول در بسیاری از صنایع امروز به ویژه خدمات فنی و تجاری است. اما برای کسانی که به زندگی اداری یا روش معمول کار عادت کردند، تله ورکینگ می‌تواند سلامت روان حتی نسبتا خفیف به خطر بیندازد‌.

در دوران کرونا بسیاری از کارمندان در دوران ویروس کرونا به اجبار محل کارشان تغییر کرد و دورکاری را تجربه کرداند به همین دلیل سلامت روان را در این مورد باید جدی گرفت.

تعامل روزانه ما با افراد نشان داده است که باعث تقویت احساس و تعلق در جامعه می شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که عادت به همزیستی در جامعه دارند و به صورت مکرر به کافه ها، رستوران‌ها و رویدادهای مختلف می روند درصورت تنهایی و انزوا دو برابر سلامتی جسمی و روانی برای آنها بیشتر از چاقی مضر است.

اما این تحقیق بر اساس ویروس کرونا که باعث دگرگونی شرایط جامعه شد بررسی شده است اما اثرات تله کامیوتینگ بر سلامت جسم و روان ما چیست؟

یک مطالعه نشان داده است برای کسانی که به طور عادی از راه دور کار میکند ۱۹ درصد تنهایی را گزارش می کند. احساس تنهایی در بلند مدت خطرناک است مخصوصاً برای افرادی که تنها زندگی می کنند. یکی از روش های مدیریتی برای افزایش سلامت روانی کارکنان در دوران ویروس کرونا به ویژه برای کسانی که عادت به دور کاری ندارند و شرایط باعث دورکاری آنها شده، حفظ روابط با همکاران دیگر و مدیران است. این نه تنها برای عملکرد کار بلکه برای سلامت عاطفی و روانی بسیار مهم است.

بررسی بهداشت روانی در دورکاری

در هنگام دورکاری زمانهایی را برای استراحت و تحرک به خود اختصاص دهید برای شادابی بیشتر میتوانید کمی راه بروید و یا قهوه بنوشید. کمتر بودن در مدت زمان نه تنها در دورکاری مشکلات روحی و جسمی برای شما ایجاد می کند بلکه در محل کار هم تقریباً به همین شکل می باشد.

طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ توسط شرکت زیرساخت های ابری ایالات متحده آمریکا ۵۲ درصد گزارش دادند آنها ساعت های طولانی تری را نسبت به کارمندان شرکت که در محل کار هستند فعالیت دارند. کارمندان دورکار احساس می کنند مجبورند ساعت های بیشتری کار کنند تا ثابت کنند می توانند از خانه کارا با کیفیت انجام دهند همین امر باعث شده لطمه‌های روانی و جسمی ببینند.

بنابراین نکته نکات تازه اهمیت برای مدیران و کارمندان دورکار این است که ساعات خود را مدیریت کرده، به طور مداوم و با تحرکات کم در مدت زمان طولانی کار نکنند و زمانی را برای استراحت به خود اختصاص دهند. با توجه به روحیات افراد مختلف که در بالا گفته شد سعی کنند با همکاران دیگر تعامل داشته باشند.

برای حفظ سلامت روانی و سلامتی جسمی خود و حمایت از خانواده برای کار در فضای خانه و تله کامیوتینگ لازم است برنامه منظمی برای خود تهیه نمایید که شامل استراحت در طول شبانه روز، ورزش، تعامل اجتماعی در آن باشد.

جالب است بدانید افراد عصبی و افراد اوتیسم گزینه مناسب تری برای دورکاری می‌باشند به این دلیل که در تله ورکینگ حواس پرتی، مشاجره با همکاران،فشارهای عصبی، تاثیر محیط کار بر روی این افراد بسیار کمتر است به همین دلیل از طریق دورکاری بهره وری بیشتری دارند و راحت تر کار ها را می توانند انجام دهند.


مزایای دورکاری

مزایای بسیاری برای ارتباط از راه دور وجود دارد دورکاری کارمندان آزادی بیشتری در ساعات کاری و محل خود را می دهد این باعث می شود تا تعادل بیشتری در کار و تعهدات شخصی داشته باشند. کاهش زمان رفت و آمد مخصوصاً برای افرادی که زمان زیادی را برای رسیدن به محل کار باید طی کنند و همچنین به غیر از پس انداز زمان از نظر مالی نیز بسیار به صرفه می باشد و می توان هزینه های رفت و آمد را پس انداز نمود از استهلاکات نیز جلوگیری کرد.

همانطور که دورکاری برای کارمندان بسیار خوشحال کننده است برای کارفرمایان نیز به همین شکل می باشد، اجازه کار کردن از راه دور باعث می شود کارفرمایان تمرکز بیشتری در مسائل مربوطه داشته باشند و بتوانند بهتر از اینها را مدیریت و آنها را کاهش دهند.

معایب دورکاری

برای کار کردن در خانه شما باید بسیار با انگیزه باشید وگرنه ممکن است به راحتی پریشان شوی و یا اینکه در کافه و یا مکان های عمومی فعالیت خود را انجام دهید.

کار کردن در خانه کمی شما را منزوی می‌کند زیرا در محل کار می‌توانید با همکاران و دوستان گفتگو نمایید و در رفت و آمد به سمت محل کار و خانه از انرژی بقیه افراد استفاده نمایید. اما این امکان وقتی دور کار هستید در دنیای امروز کمی شما را منزوی می کند زیرا هنوز دورکاری به پختگی لازم برای ارائه کامل تبدیل نشده است.

معایب دورکاری

یکی دیگر از معایب دورکاری استقلال بیش از حد آن است، بیشتر ما برای انجام امور خود استقلال فردی نیاز داریم اما دورکاری استقلال ما را بیشتر می‌کند. وقتی هیچ کسی شما را کنترل می کند شما وظیفه دارید انگیزه خود را حفظ کنیم یا می‌توانید به کارهای شخصی در زمان کار بپردازید. اگر نتوانید مسئولیت های خود را مدیریت نمایید دچار مشکل خواهد شد.

اما قطعاً در سال های آینده همانطور که گفته شد تغییراتی برای فعالیت در زمینه دورکاری ارائه میگردد، امکان های ایجاد شده برای فعالیت در این موضوع که باعث می شود این مشکلات نیز برای افراد دور کار پیش نیاید.


مراکز دورکاری چیست؟

مراکز دورکاری دفاتری هستند برای انجام فعالیت های تله کامیوتینگ شما از طریق این مراکز می توانید به جای پیمودن مسافت زیادی تا محل کار به مراکز دور کاری مراجعه کنید در آنجا اتاق اجاره کرده و در کنار بقیه افراد به فعالیت خود بپردازید.
مراکز تله ورکینگ مکان هایی هستند متشکل از دفاتر جدا به کارمندان این امکان را می دهد آنها را به صورت روزانه یا ماهانه اجاره نمایند و امکانات لازم را برای برگزاری جلسات، کنفرانس ها و غیره همچنین استفاده از اینترنت پرسرعت و تلفن را در اختیار آنها قرار می دهد. این مراکز معمولاً در مجاورت محل زندگی شما واقع شدند.

WeWork

یکی از شرکت های پیشرو که خدمات مراکز دورکاری را در سراسر جهان ارائه می نماید شرکت WeWork می باشد که مراکز دورکاری و خدمات آن را در کشورهای آمریکا، کانادا، مکزیک، آرژانتین، شیلی، برزیل، کلمبیا، پرو، بلژیک، دانمارک، فرانسه،آلمان، ایرلند، ایتالیا، نیوزیلند، نروژ، روسیه، اسپانیا، انگلیس، اسرائیل، امارات متحده عربی، آفریقای شمالی، چین، هند، اندونزی، ژاپن، مالزی،فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند و استرالیا ارائه می نماید.

wework یک شرکت املاک و مستغلات واقع در آمریکا است برای اجاره مکان های اشتراکی. این شرکت در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده و مقرر آن در نیویورک قرار دارد. wework با طراحی و ایجاد فضاهای اشتراکی برای ارائه خدمات اداری به کارآفرینان، شرکت ها و انجام فعالیت های دورکاری با بیش از ۲۸۰ مکان در ۳۲ شهر در نقاط مختلف جهان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه مراکز تله کامیوتینگ می باشد.

از مزیت استفاده از مراکز دورکاری می توان به صرفه جویی در هزینه های اجاره محل کار، هزینه های رفت و آمد، استفاده از وسایل و لوازم اجاره ای به جای خرید آنها اشاره کرد. یکی دیگر از مزیت های استفاده از مراکز دورکاری تعامل با افراد جامعه می باشد که یکی از معزلات دورکاری از این طریق رفع می گردد.


تاثیر کرونا در دورکاری

ویروس کرونا باعث شد درآمد صنایع زیادی کاهش یافته یا درآمد برخی از صنایع مانند صنایع هواپیمایی، گردشگری متوقف گردد. فشار اقتصادی بر روی کسب و کارها در سراسر جهان باعث شد مفهوم دورکاری به عنوان ناجی روزهای سخت به کمک صنایع بیاید تا از این طریق بتوانند بخشی از کارها را انجام دهند.

پیش بینی می شود با توجه به سرعت انتقال ویروس کرونا بیش از ۵ میلیون شرکت کاهش شدید رشد اقتصادی را تجربه نمایند. تقریباً نیمی از بنگاههای تحت تاثیر در هنگ‌کنگ قرار دارد، در حالی که ایالات متحده، ژاپن و آلمان ۱۹ درصد را تشکیل می دهند.

ویروس کرونا باعث شد درآمد صنایع زیادی کاهش یافته یا درآمد برخی از صنایع مانند صنایع هواپیمایی، گردشگری متوقف گردد. فشار اقتصادی بر روی کسب و کارها در سراسر جهان باعث شد مفهوم دورکاری به عنوان ناجی روزهای سخت به کمک صنایع بیاید تا از این طریق بتوانند بخشی از کارها را انجام دهند.

پیش بینی می شود با توجه به سرعت انتقال ویروس کرونا بیش از ۵ میلیون شرکت کاهش شدید رشد اقتصادی را تجربه نمایند. تقریباً نیمی از بنگاههای تحت تاثیر در هنگ‌کنگ قرار دارد، در حالی که ایالات متحده، ژاپن و آلمان ۱۹ درصد را تشکیل می دهند. شرکت‌های فناوری مانند آمازون، اپل، گوگل و توییتر از برخی از کارمندان خود خواستند از طریق دورکاری فعالیت نمایند.

تاثیر کرونا در دورکاری

یکی از چالش ها برای بسیاری از شرکت ها این است که بدون زیرساخت های لازم مجبور شدن کارمندان سنتی خود را دور کار کند. زیرا دور کاری نیاز به آموزش ها لازم برای بهره‌وری فردی و تیمی می باشد. افرادی که دور کاری را انتخاب می کنند جدا از شرایط شغلی این روش کار را می پسندند و تلاش می کنه بالاترین بازدهی را داشته باشند و سریع می توانند خود را با شرایط وقف دهند. به گفته بیل دوین ، مهندس پیشین گوگل که اکنون از راه دور به عنوان یک مشاور و محقق شرکت کار می کند ، ارتباطات آنلاین می تواند زمینه ای برای امنیت روانی باشد.

او گفت دورکاری برای برخی از شرکت ها تبدیل به معضل شده است زیرا ما در ۱۲۰ سال گذشته وقتمان را صرف یادگیری تولید افراد در محل کار کرده‌ایم همانطور که زور تلگراف راه آهن نتوانست به یکباره نظر مردم را تغییر دهد. ویروس کرونا به خوبی نشان داد راههای بهتری برای انجام کارها است.

برخی از مدیران شرکت ها ناباورانه نتایجی را مشاهده کردند که برایشان بسیار جالب بود. افزایش بازدهی کارکنان نقطه مثبتی برای مدیران و صرفه جویی در هزینه ها و زمان برای کارمندان. ارتباط نزدیک با خانواده، صرفه جویی در هزینه رفت و آمد از نظر مالی و زمانی، استقلال بیشتر در انجام کارها توانست بهره‌وری کارمندان را در زمان تله کامیوتینگ افزایش دهد.

برخی از شرکت های بزرگ مانند توییتر در چند ماه اول آغاز ویروس کرونا کارمندان را تشویق به دورکاری کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدند به کارمندان می توانند تا هر زمان که دوست دارند به تله ورکینگ ادامه دهند. همچنین شرکت های بزرگ دیگر مانند گوگل، آمازون و فیس بوک اعلام کردند کارمندان خود می تواند تا سال آینده دور کاری را ادامه دهند.

اما این تغییرات باعث شده دورکاری به یک عادت مثبت تبدیل شود در کشورهای توسعه یافته افرادی که نیاز به حضور فیزیکی ندارند کارهای خود را از طریق دورکاری انجام می دهند. تحلیل و بررسی رفتار این افراد نشان داده است دورکاری نه تنها بهره‌وری را کاهش بلکه افزایش داده است.

تفکری که شاید سالها طول می کشید تا مدیران را متقاعد به دورکاری کارمندان می نمود از طریق ویروس کرونا به سرعت مدیران زیادی را در سراسر جهان توانست متقاعد کند و این رشد عظیمی در پیشرفت تله کامیوتینگ در میان شرکت ها می باشد.

تهیه شده توسط ا.م

منابع » thebalancecareers.com – searchmobilecomputing.techtarget.com – virtualvocations.com – moneycrashers.com – techradar.com – goodfirms.co – forbes.com – computerworld.com – theladders.com